I'm alive! - Reisverslag uit Gent, België van Laura Vonk - WaarBenJij.nu I'm alive! - Reisverslag uit Gent, België van Laura Vonk - WaarBenJij.nu

I'm alive!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

26 Maart 2015 | België, Gent

I'm alive!

Gooooooeeedemiddag!

Vanochtend heb ik voor het eerst een zeer effectieve groepssessie gehad voor een groepsopdracht. Dat werd tijd. Al die groepsopdrachten komen mijn neus uit, want 1. teveel opdrachten in totaliteit en 2. teveel ineffectieve sessies in die groepjes. Maar vanochtend brengt weer licht in de duisternis. We moeten een taalspel maken en ons concept lag binnen tien minuten op tafel. De overige tien minuten hebben we de taken verdeeld en nog wat bijgekletst over andere zaken. Eigenlijk zou ik nu dus mijn huiswerk moeten maken, mijn taalspel gaan ontwikkelen, maar ik kan de drang tot bloggen even niet weerstaan.

Ja, ik moet eigenlijk veel meer blogs hier posten, maar ik blog ook al voor Windesheim en ik ben erg druk met alles ervaren en zo. Maar nu maak ik even tijd voor jullie. Yay!

Tot zover het voorwoord.

Zo. Ik leef weer. Natuurlijk leef ik al 22 jaar, maar afgelopen 2 á 3 weken heb ik niet het gevoel gehad dat ik echt leef. Ik werd meer geleefd. School, eten, huiswerk, slapen, ontbijt, school, avondeten, huiswerk, presentaties, deadlines enzovoorts. Maar nu ik over de berg des deadlines ben geklommen, heb ik weer even tijd om in Gent te leven. Inderdaad. Even. Want volgende week heb ik weer presentaties en een examen, maar dat is volgende week.

Nu over afgelopen tijd. Eigenlijk is dat niet zo heel boeiend. Jullie hebben niet zo heel veel gemist. Ik daarentegen wel. Zo heb ik heel veel leuke activiteiten moeten afwijzen vanwege SCHOOL. Nog nooit zoveel voor school moeten doen in mijn hele leven. Maar goed, I will survive!

Afgelopen weken was er ook niet zoveel tijd om mijn Nederlandse thuis te missen, maar als het moment daar was, kwam het, zeer geconcentreerd, als een klap in mijn gezicht. Nee, ik kan niet naar beneden lopen om even met mijn ouders te kletsen en thee te drinken, terwijl we doen alsof we tv kijken. Vooral omdat ik nu op de begane grond woon, but you get the point. Maar wat ik deze week dus eindelijk wel weer kan, is met mijn huisgenoten een film kijken en weer wat van Gent verkennen. Het is heel erg fijn om even met mijn medebewoners op een echte bank naar een echt tv-scherm te kijken (ik gebruik mijn bed ook als bank en mijn laptop als tv. Roeien met de riemen die je hebt). Even het gevoel van thuis zijn ervaren, want dat fijne, rustgevende gevoel mis ik hier nog wel.

Maar buiten dat heb ik mij absoluut niet verveeld. Zo heb ik afgelopen dinsdagavond meegedaan aan het Groot Gents Studentendictee. Samen met mijn Vlaamse huisgenootje, Julie, ben ik naar de immense zaal van het UFO (Universiteitsforum) gegaan om eens te kijken hoe bruikbaar mijn Hollandse taalgevoel hier in Vlaanderen is. Ik val maar meteen met de deur in huis: niet zo bruikbaar. Waarom? Nou ten eerste: ik kon de voordrager niet altijd verstaan. Hij praatte te snel, soms onduidelijk en met een zachte g. Ten tweede: de beste man (voordrager) ging véééél te snel door de tekst heen. Zo ontbreekt er een hele zin in mijn schrijfwerk. Oeps. Ten derde: AL DAT FRANS! Mijn god. Zoals velen al weten, heb ik Frans zo snel mogelijk uit mijn schoolcarrière gebannen. Daar heb ik inmiddels spijt van, maar goed. Je begrijpt mijn handicap. Resultaat: 42 fouten in dat dictee. Die 42 fouten maken dat ik op plaats 410 van de 465 sta. Maar één troost, Julie had 46 fouten. Dus ik heb sowieso één Vlaming verslagen!

Naast al het bovenstaande heb ik ook interessante colleges gevolgd. Tja, ook minder en totaal niet interessante colleges, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. (Sorry pap, mam en gezusters dat jullie dat wel allemaal hebben aan moeten horen). Zo heb ik een interessant taaldebat bijgewoond (ja het was ook verplicht, maar zeker leerzaam). Dit debat ging over Standaardnederlands, tussentaal en dialecten in het onderwijs. En bij Standaardnederlands denk ik natuurlijk erg patriottistisch aan het Nederlandse Nederlands, maar die dag heb ik te horen gekregen dat er een Belgisch Nederlandse standaardtaal aan komt en dat er zelfs al veel verschillen officieel zijn vastgelegd. Zo geeft het prisma woordenboek al duidelijk aan dat er ook Vlaamse vormen van de Nederlandse taal aanvaard worden. Hoe kwamen we hierom? Nou, het ging om het feit dat Vlamingen constant te horen krijgen dat ze de Nederlandse taal fout gebruiken. 'Gij' en 'ge' zijn niet goed. Hierop haakte ik in met de opmerking: "Maar gij en ge is toch zo Vlaams dat het niet meer fout is? Net als allerlei andere vormen van taal die Nederlanders niet gebruiken maar Vlamingen wel. Waarom is er dan geen Vlaamse vorm van Standaardnederlands?" Waarop ik meteen met de grond gelijk werd gemaakt met het antwoord dat dat dus al bestaat, maar dat er nog debat is over de al dan niet te overnemen grammaticaregeltjes. Dus dames en heren, Standaardnederlands krijgt gezinsuitbreiding: Vlaams/Belgisch Standaardnederlands. Interessant!

En zo heb ik alweer een heel verhaal getypt. Ik ga nu rap weer met mijn huiswerk verder, want vanavond is het tijd voor een activiteit van mijn studentenvereniging: Gent a la Savania! To be continued... (maar wanneer weet ik nog niet)

ps. als je mij erg mist, kun je altijd mijn Windesheimblogs ook lezen. http://www.windesheim.nl/studeren/studie-kiezen/blogoverzicht/reporters/laura-vonk/

  • 26 Juni 2015 - 17:18

    Simone:

    Wat leuk dat je ook een blog voor Windesheim schrijft, je bent beroemd. Ik vind jouw dictee-score eigenlijk helemaal niet zo slecht, zelfs niet de ranglijst: dat zijn immers allen vlaamse hogeschoolstudenten. Leuk dat je zoveel boeiende dingen hebt om te doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Gent

Laura

Derdejaars student LVO Nederlands.

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 2565

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Gent!

Landen bezocht: